Vek pneumatík

Problematika životnosti pneumatík pre osobné vozidlá sa opäť objavuje v médiach s rôznymi odporúčaniami, ktoré by mali spotrebitelia brať do úvahy pri nákupe pneumatík.

Mali by sme požadovať „nové" a „čerstvé" produkty a pri nákupe kontrolovať dátum výroby (tzv. DOT číslo)?

Základným faktom je, že neexistujú žiadne vedecké a technické údaje na určenie maximálneho veku novej, nepoužitej pneumatiky pre osobné a ľahké nákladné vozidlá!

Napriek tomu je dôležité vziať do úvahy podmienku, že pneumatiky musia byť riadne uskladnené.

Doporučenie médií by síce nemalo byť chápané ako minimálna prevádzková životnosť pneumatiky, ale predajcom radíme - z dôvodu adekvátneho obehu skladových zásob - dodávať pneumatiky od Goodyear Corporation koncovým užívateľom do 5 rokov od dátumu výroby.

V hlavných európskych krajinách spôsobila otázka prevádzkovej životnosti pneumatík reakciu niekoľkých špecializovaných časopisov, národných asociácií distribútorov pneumatík, predajcov a tiež výrobcov. Upozorňujú na to, že pneumatika nie je tovar krátkodobej spotreby a zákazníci sú často dezinformovaní médiami! Čo majú špoločné je dôraz na vhodné podmienky skladovania pneumatík a princípov údržby. Okrem profesionálnych doporučení mnohí hľadajú odpovede v národnej legislatíve, prevádzkových predpisoch a ďalších dokumentoch, kde sa snažia nájsť čokoľvek o časovom limite od dátumu výroby, do ktorého musí byť pneumatika predaná. Nižšie uvádzame niektoré z najznámejších a najbežnejších doporučení od rôznych organizácií:

Názor technickej asociácie:

Európska technická organizácia výrobcov pneumatík a diskov (ETRTO).
Vo svojej oficiálnej publikácii ETRTO uvádza doporučenia na skladovanie pneumatík, duší a diskov. Tento samotný dokument nemá právnu účinnosť, ale v praxi je možné sa jeho smernicami bez problémov riadiť. Doporučenia nedefinujú časový limit na predaj pneumatiky, ale sústredia sa na správne skladovanie, aby sa zachovali vlastnosti pneumatiky. Správne skladovanie znamená okrem iného ochranu pred vysokými teplotami, zmenami teplôt, vlhkosťou, ozónom, ultrafialovým žiarením, tukmi a agresívnimi chemikáliami.

Pneumatiky Goodyear Corporation sú vyrábané v súlade s predpismi ETRTO tak, aby boli odolné voči prirodzenému starnutiu pneumatík a tým získali veľmi dlhú životnosť.

Európske krajiny:

Časový limit pre pneumatiky považované za nové (pokiaľ sú správne skladované) a ako také predávané, je možné nájsť v britskej norme BS AU 50. Tá hovorí, že pneumatika môže byť staršia ako 6 rokov, pričom Národná asociácia distribútorov pneumatík (NTDA) v tejto súvislosti zmieňuje 5 rokov od dátumu výroby.
Nemecké asociácie gumárenského priemyslu, výrobcov pneumatík a predajcov pneumatík hovoria o tom, že pneumatiky sa považujú za nové, pokiaľ sú mladšie ako 5 rokov. Je zaujímavé, že dokumenty zmienených organizácií nehovoria o tom, že by po tejto dobe pneumatiky nemali byť predávané alebo neboli vhodné pre svoj účel. Napriek tomu by pred predajom mali byť prehliadnuté odborníkom alebo by malo byť vyžiadané stanovisko výrobcu.

Stanovisko spoločnosti Goodyear:

  • pneumatiky značiek Goodyear Corporation (Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Debica) a ich súčasti (duše, pásky) sú navrhnuté tak, aby odolávali veľkým silám, záťaži, vystaveniu na slnku a prevádzkovým teplotám po celú dobu životnosti. Aby si pneumatika udržala svoje vlastnosti, sú jej komponenty vyrábané z optimálnej zmesi voskov, antioxidantov a antiozonantov.
  • uskladnené i používané pneumatiky si udržia adekvátne vlastnosti, pokiaľ sú správne udržované, nie je s nimi nevhodne manipulované a sú uskladnené v správnych podmienkach.

Adekvátne uskladnenie je zásadne dôležité.

Preto si uskladnené pneumatiky udržia svoje pôvodné vlastnosti. Je potrebné si všimnúť, že pri používaní sa samozrejme niektoré vlastnosti menia kvôli pomalému ale trvalému opotrebeniu, t.j. dochádza k postupnej strate hĺbky kanálikov dezénu.

Niektoré vlastnosti časom degradujú, ale iné sa zlepšujú. Napríklad odolnosť voči aquaplaningu a opotrebeniu na mokrom povrchu se obecne znižujú. Na druhej strane ovládanie a opotrebenie na suchom povrchu sa optimalizujú. Takže s rozumným prístupom môžu vodiči prispôsobiť svoj štýl jazdy stavu opotrebenia pneumatík na svojom vozidle.

viac o našej spoločnosti